سیستم GPS و GLONASS

سیستم GPS و GLONASS

سیستم GPS و GLONASS

در دنیای سیستم ماهواره ای پیمایش جهانی یا GNSS، پنج مدل صور فلکی وجود دارد و منظور از GNSS، صورت فلکی ماهواره است که سیگنال‌ها را از فضایی فراهم میکند که موقعیت یابی و اطلاعات زمان را به گیرنده‌های GNSS ارسال میکند.

سپس این گیرنده‌ها از این داده‌ها برای تعیین موقعیت خود استفاده میکنند و امکان شکست در این سیستم ها غیر ممکن میباشد و در صورت اختلال در یک سیستم، صور فلکی دیگری می تواند به آن کمک کند.

این پنج صور فلکی عبارتند از :

  •  GPS ایالات ‌متحده
  •  QZSS ژاپن
  • BEIDOU چین
  • GALILEO (EU)
  •   GLONASS روسیه

ما در این مقاله تنها به دو مورد از این پنج صور فلکی میپردازیم و آن دو مورد سیستم GPS و GLONASS میباشد.

صور فلکی GPS پیشگام در دنیای  GNSS است. این دستگاه قدیمی‌ترین سیستم  GNSS است که در سال ۱۹۷۸ شروع به کار کرد و در سال ۱۹۹۴ برای استفاده جهانی در دسترس بود.

GPS از نیاز به یک سیستم ناوبری نظامی مستقل ابداع شد. وزارت دفاع ایالات ‌متحده اولین کسی بود که این موضوع را درک کرد.
بسیاری از پیچیدگی در این سیستم برای ارائه دقت بالا و همچنین ایمن کردن آن در برابر حملات jamming و گمراه کردن استفاده شد.

GPS در یک باند فرکانسی به عنوان L- Band،  بخشی از طیف رادیویی بین ۱ تا ۲ گیگا هرتز کار میکند. گروه L  به چند دلیل انتخاب شد؛ از جمله:

  • تاخیر در فرکانس ‌های پایین‌تر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • طراحی آنتن‌های مبتنی بر آنتن
  • حداقل کردن تاثیر آب و هوا بر انتشار سیگنال GPS

آخرین نسل از ماهواره‌های GPS از ساعت‌های rubidium  استفاده میکنند و این ساعت‌ها حتی نسبت به ساعت‌های cesium با زمین دقیق‌تر همزمان میشوند.

GLONASS روسی: ГЛOHACC یک سیستم ناوبری ماهواره‌ای است که به عنوان بخشی از سرویس ماهواره Radio navigation عمل میکند.

تولید کنندگان دستگاه‌های ناوبری ماهواره‌ای میگویند:

اضافه کردن GLONASS، ماهواره‌های بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار میدهد، به خصوص در مناطقی که در آن ساختمان‌ها ممکن است دیدگاه برخی از ماهواره‌ های GPS را مبهم کنند. مکمل دیگر سیستم‌های GPSو موقعیت یابی در عرض‌های بالاتر (شمال یا جنوب) را بهبود می‌بخشد.

تا سال ۲۰۱۰، GLONASS  به پوشش کامل قلمرو روسیه دست یافته است. و در اکتبر ۲۰۱۱ صورت فلکی کامل ۲۴ ماهواره به طور کامل بازسازی شد و پوشش کامل جهانی را ممکن ساخت.
طرح‌های ماهواره ‌های GLONASS چندین ارتقا را متحمل شده‌اند که آخرین نسخه ۲۰۲۰ یعنی GLONASS – K2 است، که قرار است در سال ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت بین سیستم GLONASS و GPS

برای شروع، شبکه GPS ایالات ‌متحده شامل ۳۱ ماهواره می‌باشد، در حالیکه GLONASS از ۲۴ ماهواره استفاده میکند. سیستم‌ها همچنین تا حدودی با دقت متفاوت هستند.

دقت موقعیت GLONASS  ۵ تا ۱۰  متر است، در حالیکه GPS ۳.۵ متر است. بنابراین، GPS از GLONASS با دقت بیشتر استفاده میکند؛ چرا که اعداد خطای پایین‌تر بهتر هستند.

GLONASS یک پشتیبان بزرگ برای GPS است. در واقع می توان گفت از نظر تعیین موقعیت مکانی، GPS کمی بهتر از  GLONASS عمل می کند و همچنین به دلیل موقعیت متفاوت ماهواره GLONASS نسب به GPS، دقت بهتری در عرض های بالاتر (شمال یا جنوب) دارد.

جهت خرید ردیاب مناسب با نوع مدل خودرو و موتور سیکلت خود و هم چنین میزان بودجه، کافیست با کارشناسان ما در بخش فروش شرکت مهان اسمارت در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند و یا ار فروشگاه ما دیدن فرمایید.

برای استفاده از همه امکانات سایت به کوکی ها مجوز دهید.