مدیریت ناوگان (Fleet Management) چیست ؟

Fleet Management

مدیریت ناوگان (Fleet Management)

به کلیه فرآیندهایی که برای مدیریت اطلاعات و دارایی‌های ناوگان از زمان خرید تا از رده خارج شدن آن‌ها بکار می‌رود گفته می‌شود. استفاده از این سیستم‌های مدیریتی شرکت‌های بزرگ را قادر می‌سازد هزینه‌های خود را کاهش دهند. بهره‌وری‌شان را بهبود ببخشند و عملکرد ناوگان خود را تحت نظارت داشته باشند، مدیریت ناوگان (Fleet Management) نامیده می شود.

مدیریت مجموعه‌ای از وسایل نقلیه تجاری اعم از خودرو، کشتی و هواپیما در بهترین زمان‌ها و درشرایطی که همه چیز طبق روال پیش می‌رود هم کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. حال اگر چالشی پیش بیاید همه چیز پیچیده‌تر هم می‌شود. به همین دلیل به یک سیستم منظم و برنامه ریزی دقیق نیاز است.

ردیابی خودرو
ردیاب خودرو

هر سازمانی که تعدادی از انواع وسیله نقلیه را در اختیار داشته باشد و در تجارت خود از آن‌ها استفاده کند. به نوعی به مدیریت ناوگان حرفه‌ای نیاز دارد. هدف از این کار کنترل کل چرخه عمر وسیله نقلیه در کنار کاهش ریسک‌های استفاده از آن، بهبود کارایی، افزایش بهره‌وری و اطمینان از انطباق عملکرد سازمان با قوانین است.

حوزه مدیریت ناوگان علاوه بر استفاده از ردیاب‌های مخصوص خودرو‌های سنگین و سبک دارای نرم افزار‌های تخصصی می باشد. که امکان تحلیل و بررسی دقیق وضعیت خودرو و نحوه رانندگی راننده را فراهم میکند.

نظارت، مدیریت و بررسی در سامانه مدیریت ناوگان شامل:

  • مدیریت لیزینگ یا اجاره خودرو
  • تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه
  • مدیریت تصادفات
  • بررسی نحوه رانندگی راننده‌ها
  • مدیریت سوخت
  • مدیریت سرعت
  • بررسی مسافت‌های طی شده خودرو
  • بررسی ورود و خروج به نقاط ممنوعه
  • روشن و خاموش شدن‌های خودرو
  • سرقت ردیاب ماشین
  • سرقت باطری
  • باز شدن درب
  • روشن و خاموش شدن

و موارد پر کاربرد دیگری می‌شود که این موارد به مدیران سازمان کمک شایانی می‌کنند.

سامانه مدیریت ناوگان، خدماتی را به مدیران سازمان می‌دهد که با ریسک کم تر و خیال جمع تری خودرو‌های ارزشمند سازمانی را مورد بررسی دقیق قرار دهند و با اطمینان بالاتری آنها را به رانندگان بسپارند.

بازار مدیریت ناوگان برای توسعه و پیشرفت مسیر بسیار همواری دارد چرا که دغدغه خیلی از سازمان ها و افرادی است که مسئولیت مدیریت خودروهای زیادی را دارند و گاهی حتی تعداد خودروهای آن‌ها در حال افزایش است.

در این سیستم‌ها داده‌های زیادی از وضعیت خودرو و وضعیت رانندگی توسط ردیاب تولید و برای مدیر ناوگان ارسال می‌شود که به طور قابل توجهی بر عملکرد آنها در سازمان تاثیرگذار خواهد بود.

در سامانه های مدیریت ناوگان جهت در اختیار گرفتن و استفاده بیشتر از داده‌ها، سروری قوی‌‍ تر با پردازنده‌ها و حافظه تصادفی (RAM) و اصلی بیش‌تری نیاز است، چرا که تمام این داده‌ها نیاز به تحلیل و بررسی سمت سرور دارد تا اطلاعات بی‌نقصی در اختیار قرار دهد.

با استناد به برخی مقالات در این حوزه، معمولا شرکت‌هایی که از سامانه‌های مدیریت ناوگان استفاده می‌کنند مصرف سوختشان نزدیک به ۲۵% کاهش پیدا می‌کند چرا که می‌توانند از تخلف رانندگان در انتخاب بهترین مسیر آگاه شوند و همچنین از کاردرجای خودرو و مسائلی که باعث بالارفتن مصرف سوخت می‌شود جلوگیری کنند.

چالش‌های پیش روی مدیریت ناوگان چیست؟

کار مدیر ناوگان بسیار شبیه مدیران داخلی و مدیران دارایی‌های شرکت‌ها است و شامل 5 زمینه اصلی می‌شود:

  • خرید وسیله نقلیه
  • مدیریت سوخت
  • تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه
  • بهداشت و ایمنی کارکنان
  • نظارت بر عملکرد صحیح کل سیستم

مدیر ناوگان معمولا جایی که بتواند عملکرد کارکنان خود را تحت نظارت قرار دهد مستقر می‌شود و با یک تبلت، لپ تاپ یا کامپیوتر به کمک نرم افزارهای مدیریت ناوگان عملکرد کارکنان را ارزیابی کرده و تصمیم‌های لازم را اتخاذ می‌کند.

نرم افزار مدیریت ناوگان مهان اسمارت چیست؟

نرم افزار مدیریت ناوگان  اجازه می‌دهد اطلاعات مربوط به عملکرد خود را به درستی ثبت کرده و همیشه در اختیار داشته باشد. در واقع یک پایگاه داده پیچیده با برنامه‌های متعدد است که امکان ثبت اطلاعات را فراهم آورده و گزارش‌های مورد نیاز را جهت بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها استخراج کرده در اختیار مدیران قرار می‌دهد. این نرم افزارها به کارها سرعت داده و به افزایش بهره‌وری کمک می‌کنند.

اغلب نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان برای بهینه‌سازی عملکرد حمل‌ونقل از (GPS) استفاده می‌کنند. به کمک این سیستم با مسیریابی دقیق تک‌تک وسایل نقلیه ناوگان می‌توان به بهبود رفتار رانندگان، افزایش ایمنی کار، رعایت قوانین و مقررات،ردیابی وسایل نقلیه دزدیده شده و افزایش بهره‌وری وسایل نقلیه کمک کرد. به کمک ردیاب در هر زمان و مکانی می‌توانید از موقعیت وسیله نقلیه خود اطلاع داشته باشید و بر عملکرد کارکنان‌تان نظارت کنید.

با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ناوگان مهان اسمارت، مدیران می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیمات کلیدی مرتبط با ناوگان را به سادگی اخذ کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ردیاب های مورد استفاده برای شرکت ها و نرم افزار مدیریتی ناوگان مهان اسمارت کافیست به وب سایت ما مراجعه نموده و یا با جهت مشاوره رایگان با کارشناس مهان اسمارت  تماس حاصل فرمایید.

برای استفاده از همه امکانات سایت به کوکی ها مجوز دهید.